26 June 2011

Dua tahap kembalinya Kristus?


KPR 1:11"hai orang-orang galilea, mengapakah kamu berdiri melihat ke langit? Yesus ini,yang terangkat ke sorga meninggalkan kamu,akan datang kembali dengan cara yang sama seperti kamu melihat Dia naik ke sorga."

Selalunya bila saya baca di beberapa site,kebanyakan orang berpendapat yang kedatangan kembali Yesus dalam dua tahap.pendapat dua tahap kedatangan ini dari fahaman pre-milenarisme(sorry kalau sebutan tak betul).ini kerana mereka berpendapat yang Kristus akan datang untuk melindungi umatNya dari mengalami tribulasi dan kemudian kedatangan tahap keduaNya untuk memerintah kerajaan seribu tahun.dan ini ada kaitan dengan fahaman rapture.(pengangkatan orang percaya ke syurga)

Mengenai rapture,ada beberapa perbezaan pendapat mengenai bilakah masanya ia terjadi iaitu:

1)pre-trib rapture terjadi sebelum tribulasi.
2)mid-trib rapture terjadi ditengah tribulasi.
3)post-trib rapture terjadi selepas tribulasi.
4)pengangkatan pra murka Tuhan.variasi dari mid-trib?

Dan tribulasi adalah masa kesusahan besar yang disebabkan oleh antikristus.

apa pun,yang difokus pada kali ini adalah dua tahap kedatangan ini.adakah benar kedatangan kembali ini ada dua kali tapi dikira sebagai satu kali?terpulang kepada pendapat masing-masing.

Tapi saya ada teori saya sendiri.dan saya rasa teori ini boleh menjawab semua kemusykilan tentang kedatangan kedua Kristus.tapi mungkin ia bertentangan dengan "isme-isme" kebanyakan gereja.dan jika ada ayat dalam Alkitab yang bertentangan dengan teori ini,mungkin saya tidak menemuinya.lagipun saya tidak pernah belajar teologi dimana-mana.tapi saya rasa saya diberi penyingkapan sederhana ini hasil membaca Alkitab dan membaca artikel hasil karya orang lain di internet.

Mula-mula,baca yang ini.inilah yang selalu diguna oleh rapturist.(yang percaya kedatangan kembali tahap pertama untuk merapture)
1 tesalonika 4:15-17.
"ini kami katakan kepadamu dengan firman Tuhan:kita yang hidup,yang masih tinggal sampai kedatangan Tuhan,sekali-kali tidak akan mendahului mereka yang telah meninggal.sebab pada waktu tanda diberi,yaitu pada waktu penghulu malaikat berseru dan sangkakala Allah berbunyi,maka Tuhan sendiri akan turun dari sorga dan mereka yang mati dalam Kristus akan lebih dahulu bangkit;sesudah itu,kita yang hidup,yang masih tinggal, akan diangkat bersama-sama dengan mereka dalam awan menyongsong Tuhan di angkasa.demikianlah kita akan selama-lamanya bersama-sama dengan Tuhan."

Menyongsong ertinya menyambut kan? Seperti di matius 25:6"waktu tengah malam terdengarlah suara orang berseru: Mempelai datang! Songsonglah dia!"

Jadi menyongsong=menyambut.jadi pada waktu kedatangan Yesus kedua kali,kita menyambut Tuhan yang datang ke dunia.bukan kita yang disambut Tuhan di surga!

Kita menyangka kedatangan kembali Kristus ada dua tahap.dan ada masa yang panjang diantara tahap pertama dan tahap kedua.tanpa kita sedar yang kita telah mengatakan Kristus datang untuk kali ketiga!padahal ianya sepatutnya kedatangan keduakali!kenapa?

Sebenarnya,yang kita sangka dua tahap itu bukan dua tahap.ini ialah proses kedatangan kembali Kristus.dan ia terjadi pada hari yang sama!prosesnya begini:

Bermula bila Dia datang di awan-awan.(wahyu 1:7)seterusnya Dia berjalan(atau terbang?) mengelilingi bumi dari timur ke barat (matius 24:27) sambil berlakunya rapture(matius 24:29-31) ketika itulah semua orang dibumi melihat Dia(wahyu 1:7 juga)dan sebaik saja acara rapture selesai,Kristus bersama umat yang di rapture tadi turun di bukit zaitun(zakharia 14:4-7 yudas 1:14-15)dan barulah wahyu 20:7-10 terjadi.

Mengenai kerajaan seribu tahun,ada beberapa pendapat.ada yang literal dan ada yang mengatakan ia bermaksud "masa yang sangat lama."terpulang pada pendapat masing-masing!

Memang teori ini akan bertentangan dengan fahaman sedia ada.tapi boleh dipertimbangkan,kan?

Tapi mengenai masa,kita memang tidak tahu bilakah ia akan terjadi.apa yang penting,berjaga-jagalah!

God bless all! (^_^)

1 comment:

  1. Kalau boleh komen dikit.. yang dijadikan permasalahan dari 4 pandangan di atas adalah terutama apakah yang terjadi di antara 2 tahap tsb. Menurut skenario Anda, kapan masa kesulitan besar itu terjadi? Sesudah atau sebelum terjadinya 1 Tes 4:16-17?

    ReplyDelete