16 March 2012

Inikah kebenaran?

Ketika ini,saya mungkin macam orang mabuk.sebab kepala hotak ni dah serabut tak tentu hala.jadi cakap-cakap pun macam gila sikit.hehehe.

Sekarang,yang saya mau repekkan ialah mengenai kebenaran.seperti yang kita tahu,dunia sekarang semakin tercemar.bukan hanya fizikal tapi juga minda.makin banyak tipu-helah baru yang lebih canggih dari yang lama.tapi kebenaran juga semakin menyerlah sehingga usaha untuk menyembunyikannya seperti usaha membungkus air dengan kain baju.

Ada kalanya orang berusaha untuk menafikan kebenaran dengan berpura-pura.ini kita sedia maklum.contohnya calon pilihanraya.mana ada yang jujur mengaku kesalahannya sendiri?kalau dunia jadi terlalu jujur pula,ia akan jadi lucu.

Semua orang pun tidak suka ditipu.tapi si penipu pun tidak suka kalau penipuannya terbongkar.maka tipu juga digunakan untuk membungkus penipuan.

Tapi kalau ada kebenaran besar,kita yang mengetahuinya rasa tak selesa sekiranya tidak memperjuangkannya.tapi kalau kita lemah,kita hanya akan membahayakan diri kita.bagaimana?satu-satunya yang dapat kita lakukan adalah berdoa semoga ada pembela kebenaran yang kuat bertindak.

Bagaimana pula dengan sokongan?kita mungkin dapat semangat membela kebenaran bila kita dapat jaminan apa yang kita perjuangkan pasti akan berjaya.tapi kalau dipersalahkan pula?andainya kita tidak akan menyusahkan keluarga akibat membela kebenaran,mungkin kita sanggup.tapi ada juga yang pentingkan diri malah bersubahat dengan kejahatan.bikin samak saja hidup ni urang.ceh!

Tapi yang pasti,kita hanya dapat berdoa.semoga Tuhan berjuang untuk kita.

Kalaulah ada keajaiban....kalaulah perjuangan tidak menyusahkan keluarga....kalaulah kita kuat....kalaulah semua faham.....

Tapi apa boleh buat?

No comments:

Post a Comment